מדריך הטרקים

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 תגובות, מומצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

 

ניו זילנד היא יעד אטרקטיבי מאוד לחובבי הטרקים וטיולי היום.

המרחבים הירוקים בניו זילנד עצומים, ולמעשה אחוז השטחים המוכרזים כשמורות הטבע גדול פי כמה מאחוז השטחים העירוניים.

ראשוני המטיילים התחילו לחקור את ניו זילנד במאה ה-20, ופילסו את דרכם אל מעמקי שמורות הטבע בלי אמצעים וטכנולוגיה אבל עם אמונה ואידיאולוגיה.

בין החוקרים המפורסמים ניתן למנות את סר אדמונד הילארי, האדם הראשון שהעפיל לאוורסט.

כיום ישנם בניו זילנד אלפי מסלולים, ממאות מטרים ועד מאות קילומטרים, שמושכים אליכם מיליוני מקומיים מדי שנה.

 

סוגי הטרקים

נהוג לחלק את הטרקים בניו זילנד לקטגוריות על פי רמת התחזוקה שלהם:


Great Walks – תשעת מסלולי הדגל של ניו זילנד. מסלולים אלו מתוחזקים ברמה גבוהה מאוד, הכוללת בקתות מאובזרות הכוללות גז וחשמל למספר שעות, פקחים לאורך כל הדרך שדואגים לשמור על הסדר והניקיון, ושבילים מסומנים ומשופצים, המיועדים להפוך את חוויית ההליכה לאטרקטיבית ואידיאלית עבור כלל האוכלוסייה.
ואכן, ניתן למצוא במסלולים אלו בתי ספר, משפחות, זקנים וילדים.
מחירי הטרקים נמצאים בתעריף הגבוה ביותר בשל רמת התחזוקה, ומחירם נע בין 32-54 דולרים לבקתה ו-14-18 דולרים לקמפסייט.
גם התעשייה שמסביב לטרקים התפתחה, וכיום פועלות עשרות חברות שנותנות שירותי צד לטרקים, כמו תחבורה יבשתית, אווירית וימית, השכרת ציוד ייעודי ולינה.
מסלולים אלו נחשבים לפופולריים מאוד ולכן יש להזמינם מראש, מכיוון שמספר המקומות בהם מוגבל בהתאם למספר הבקתות והקמפסייטים.


Backcountry – בקטגוריה זו נכנסים כל הטרקים המתוחזקים בצורה שוטפת על ידי ה-DOC, אך אינם מציעים את כלל השירותים כמו ב-Great Walks.
הטרקים מסומנים ונוחים לניווט, אך אבזור הבקתות בסיסי יותר וכולל מזרונים, תנור הסקה, מים לשתייה ושירותים.
זוהי הקטגוריה עם מספר הטרקים הגבוה ביותר.
למטיילים ישנה אפשרות לקנות Pass שנתי בעלות 90 דולרים המקנה לינה בלתי מוגבלת בכל בקתות ה-Backcountry.
מחיר בקתה ללילה הוא 15 דולרים, וההגעה אליהן היא על בסיס כל הקודם זוכה.


Special Backcountry – למעשה אין באמת קטגוריה רשמית הנושאת את השם, אך אנחנו נתייחס אליה כאל בקתות מיוחדות שאינן מוגדרות כ-Great Walks, וההבדל היחיד ביניהן לבין הבקתות הרגילות הוא מידת הפופולריות שלהם.
הבקתות הנכללות ברשימה זו הן Angelus Hut, Aspiring Hut, Mueller Hut.
לבקתות אלו מערכת הזמנות משלהן, ובניגוד לשאר הבקתות יש להזמין אליהן מראש.


Routes – קטגוריה זו כוללת את כל הטרקים שאינם מתוחזקים באופן שוטף ע"י ה-DOC, אלא רק בצורה תקופתית ומדגמית על פי הצורך בשטח (בהתאם למצב השבילים).
טרקים אלו מסומנים בצורה מינימלית או לא מסומנים כלל, וניתן להתמצא בהם באמצעות מפה טופוגרפית או באמצעות רוג'ומים (מערומים) שנבנו ע"י מטיילים קודמים.
לטרקים מסוג זה מומלץ לצאת עם מכשיר איתור לווייני, שישמש כגלגל ההצלה שלכם במקרה הצורך ויאותת לכוחות ההצלה היכן אתם נמצאים.
במסלולים אלו ניתן למצוא בדרך כלל בקתות בסיסיות, שבהן יש תנור הסקה, שירותים ומיכל מי גשמים, אך יש גם בקתות שאינן מטופלות כלל ומשמשות כמחסה בלבד.
מחיר בקתה בסיסית ללילה הוא 5 דולרים.

איך מזמינים טרק?

למעשה, רק את ה-Great Walks והבקתות המיוחדות צריך להזמין מראש, ושאר הבקתות הן על בסיס מקום פנוי.
אם אינכם מעוניינים ללון באחת מהבקתות – הכניסה לטרק היא בחינם.
בנוסף לכך ניתן ללון ברחבי הטרק בחינם בתנאי שהאוהל אותו אתם מקימים מרוחק לפחות 500 מטרים מהשביל ב-Great Walk ו-200 מטרים בטרק רגיל.
כדי להזמין מקום בבקתה, ניתן להשתמש באתר ה-DOC או לחילופין להגיע אל סניף ה-DOC או I-SITE הקרוב ולרכוש מקומות בהתאם להיצע.
אם ברצונכם ללון באחת מבקתות ה-Backcountry, עליכם לרכוש כרטיסים לבקתות באותם סניפים (אלא אם השתמשתם ב-PASS)
במידה ולא הצלחתם לתפוס מקום באחת מהבקתות, תוכלו להיכנס לרשימת המתנה או להשתמש באפליקציית NZTRACKER, שמאתרת ומודיעה לכם על ביטולים ושינויים בטרקים.

מה אין בטרקים?

ניו זילנד היא מדינה ירוקה, והרשויות מקפידות מאוד על איכות הסביבה.
לכן, אין בשמורות הטבע בניו זילנד פחים או כל מתקן פינוי פסולת למעט שירותים כימיים.
לכן, יש לוודא שאתם משאירים את השטח נקי אחריכם בעזרת שקיות הזבל שאתם לוקחים.
בנוסף לכן, אין בבקתות כלי אוכל ואוכל, ועליכם לקחת אתכם כלי בישול במידה ואתם מעוניינים לבשל.
מים נמצאים רק בבקתות לכן חובה למלא מספיק מים בכל בקתה שאליה אתם מגיעים.
על חיבור לחשמל ולאינטרנט כמובן שאין מה לדבר, ואם אתם סוחבים אתכם מכשירי אלקטרוניים, ודאו שיש לכם מטענים ניידים עבורם.

כיצד להיערך לטרקים?

כדי ליהנות מהטרק בצורה המרבית, יש להיערך אליו מבעוד מועד בכל המובנים.
אוכל: יש לקנות כמות אוכל שמספיקה למספר הימים שתשהו בשטח ועוד יומיים אקסטרה, כדי למנוע מצב שבו תישארו ללא אוכל במידה ותנאי הטרק אינם מאפשרים חזרה בזמן.
רצוי לקנות מזון שהמשקל הסגולי שלהם יורד, כלומר מזון שאחרי השימוש בו, משקל התיק יורד ונשארת רק האריזה. לדוגמה: נודלס, קבנוס, לחם, אבקת מרק.
רצוי להשתמש בציוד בישול ייעודי לטרקים, ולקנות מבעוד מועד כלי בישול ואכילה קומפקטיים שלא יכבידו עליכם.
רצוי שלא לסחוב מזון/שתייה/ציוד מזכוכית ולהשתמש בציוד ומזון קל.
ציוד: יש לארוז את הציוד הייעודי לטרק בלבד. אין סיבה לארוז ציוד שלא תשתמשו בו במהלך הטרק, ואין סיבה לארוז ציוד לטרק שיכביד עליהם ויהפוך את ההליכה לעול.
יש לחלק את המשקל בצורה נכונה, וליצור איזון בין חלקי התיק.
כלומר, מיקום כל הציוד הכבד בתחתית התיק ימשוך אתכם כלפי מטה ויכביד על הכתפיים.
בנוסף, יש לתאם את התיק ורצועותיו על מנת שהתיק יתאים לגופכם בצורה מיטבית.
יש לוודא שארזתם את ציוד החובה שמופיע במדריך הציוד שלנו. ציוד זה הוא חיוני לטרק ואין לצאת לטרק ללא אחד ממרכיבי ציוד החובה.
לינה: ככלל, ניתן ללון בהוסטל לפני התחלת הטרק, ולהגיע באותו יום, אך בהתאם לתכנון שלכם, תוכלו לישון באחד מהקמפסייטים בכניסה לטרקים על מנת לזרז את הגעתכם ביום הראשון.
ההמלצה היא להזמין לינה ללילה שאחרי הטרק (על אפשרויות הלינה תוכלו לקרוא כאן), על מנת שתהיה לכם אפשרות להיות גמישים בשעת סיום הטרק.
אם אתם חוזרים לאותו הוסטל/בית אירוח, מומלץ להשאיר ציוד יקר ערך על מנת שלא ייהרס/ייגנב בטרק וסביבתו.
כושר גופני: בנו לעצמכם סרגל מאמצים. אל תתחילו עם טרקים קשים מדי, והכירו את קצב ההליכה שלכם.
רצוי לבצע מספר טרקים יומיים קלים עם משקל קל-בינוני כדי להתרגל לנעליים ולמשקל התיק.
ודאו שיש לכם ימי מנוחה בין טרק לטרק, ותדאגו לישון כמו שצריך בלילה שלפני הטרק.
כאשר אתם מסיימים יום הליכה, הקדישו כ-20 דקות למתיחות והרפיה. פעולות אלו יאפשרו לגופכם להתאושש בצורה טובה ויפחיתו את כאבי המאמץ.

כיצד לבחור טרק?

הדרך הנפוצה לבחירת טרק היא כמובן המלצות מחברים. אין כמו המלצה ממקור ראשון, בייחוד אם זה מישהו שאתם מכירים וסומכים עליו.
אבל לא לכל אחד מתאים כל טרק, ולא כולם אוהבים אותו דבר.


אז איך נבחר?

קודם כל נחשוב מה אנחנו אוהבים לראות ואיזה סוג טרק ירגש וישמח אותנו.
אם אתם אוהבים אגמים, כנראה שעדיף שתבחרו טרק שכולל בסופו טבילה באגם מאשר טרק בתוך היער.
אם אתם ממש לא אוהבים לטפס יותר מדי, ומעדיפים לשמור את הברכיים לאירועים אחרים, עדיף שתבחרו בטרק מישורי יותר וידידותי לברכיים.
אחרי שנסגרנו על ההעדפות שלנו, נעבור לדרגת הקושי.
השאלה הזאת סובייקטיבית אך שקרנית, מכיוון שכל אחד שמגיע לניו זילנד רוצה לכבוש את העולם ולעשות את הכל מהכל.
אם טרקים קשים מדי לא עושים לכם את זה, ואתם מעדיפים משהו רגוע יותר, אז אין סיבה שתבצעו טרקים מאתגרים שמיועדים למטיילים מנוסים.
בניו זילנד יש מספיק טרקים בכל הרמות כדי שתוכלו למצוא את הטרק המתאים עבורכם.
דבר אחרון, עלות.
אתם מטיילים עם תקציב מוגדר, ויציאה לטרקים היא לא בהכרח זולה יותר מאשר כל פעילות אחרת. טרק המילפורד למשל, עולה 360 דולרים ל-4 ימים וזה לא כולל את הדלק כדי להגיע ולחזור משם.
ה-DOC מקל על המטיילים המכורים באמצעות ה-PASS לבקתות ה-Backcountry, אבל אין שום הבדל בין הטרקים מלבד רמת התחזוקה שלהם והסיווג שלהם נוצר עקב כך בלבד (ולא בשל היופי והאטרקטיביות שלהם), ועל כן אין סיבה להמציא To-do-list מיותרים של עשיית כל ה-Great Walks במחיר של חריגה מהתקציב.

האחראים

DOC – רשות הטבע והגנים של ניו זילנד, ה-DOC (Department Of Conservation), הוא הגוף המטפל בתחזוקת השבילים, הבקתות, פינוי מפגעים לאורך המסלול והקצאת ריינג'רים ופקחים שיפקחו על תנועת המטיילים.
לכל אזור יש סניף DOC משלו, והוא האחראי לאינפורמציה שניתנת לציבור הרחב לגבי מצב ותקינות המסלולים.
במשרדי ה-DOC ניתן לקנות כרטיסים לבקתות בטרקים ולשנות הזמנות במידת הצורך.
I-SITE – משרדי ה-I-SITE נמצאים בכל עיר או עיירה תיירותית בניו זילנד.
במשרדים ניתן לקבל אינפורמציה לגבי אטרקציות ופעילויות הנמצאות באזור.
המשרדים מספקים גם מידע על טרקים, ובמקרים מסוימים ה-DOC וה-I-SITE ימוקמו באותו מקום על מנת להקל על המטיילים.
מומלץ להגיע ולבקר בכל I-SITE עקב המידע המעודכן שהם מספקים, והאופציות הנוספות שמוצעות על ידם, שלפעמים לא מופיעות בכל ספר.

בטיחות בטרקים

הגענו לסעיף האחרון והחשוב מכל. בטיחות.
שום טרק לא שווה את הנופים והמאמץ אם נפצעתם, חליתם או נפגעתם (ואין שום קשר ללבנת פורן)
לפני כל יציאה לטרק, ודאו שיש ברשותכם ערכת עזרה ראשונה, שתשרת אתכם באופן מיידי במקרה של פציעה או מחלה במהלך הטרק.
ערכת עזרה ראשונה צריכה לכלול פלסטרים, תחבושות, חומר חיטוי, כדורים נגד כאבי ראש, גרון ובטן, תרופות אישיות, מספריים, דבק ואמצעי זיהוי לילי, כגון זיקוק, חפץ זוהר או לייזר.
ערכת העזרה צריכה להיות נגישה בכל רגע ובמהירות, לכן מקמו אותה בתיק הקטן בכובע התיק או בחלקו העליון.
לאלו מבינכם שמתכננים לעשות טרקים אתגריים, מומלץ לקחת מכשיר איתור לווייני, שיסייע לאתר אתכם במקרה מצוקה.
בנוסף, הודיעו למישהו שאתם יוצאים לטרק. פרטו את דרכי ההגעה והחזרה, משך הזמן בו תשהו בשטח ללא קליטה והתריעו על סכנות אפשריות שעלולות לקרות במהלך הדרך.
השאירו פרטים של קרוב משפחה למקרה חירום ו-ודאו שמישהו יחפש אתכם במקרה של היעדרות מעבר לתכנון.
במקרה של נפילה, אין להזיז את הפצוע מחשש לנזק נוסף שייגרם לו, ויש להזעיק עזרה באופן מיידי.
במידה והפינוי מתעכב ואין ברירה, יש לנסות ולקבע את מקום הפגיעה ולהתקדם למקום בטוח.

ביטולים והחזרים

כאשר תהיו מעוניינים לבטל הזמנת בקתה באחד הטרקים, ה-DOC יגבו מכם דמי ביטול (כמו בכל עסק).

ככלל, נושא הביטולים תקף בעיקר ל-Great Walks והטרקים "המיוחדים" (Mueller Hut, Angelus Hut וכדומה), בין השאר כי שאר הבקתות עובדות בשיטת כל הקודם זוכה.

 

מדיניות הביטולים וסכום דמי הביטול הם כדלהלן:

למעלה מ-3 חודשים לפני מועד ההגעה - 15 דולרים

בין 14-90 ימים לפני מועד ההגעה - 10% או 15 דולר (הגבוה מביניהם)

מתחת לשבועיים לפני מועד ההגעה - 100% או 15 דולר (הגבוה מביניהם)

  • 15 דולרים הם דמי הביטול המינימליים

 

במידה ותבחרו לשנות את מועד ההגעה ולא לבטל, תוכלו לבצע זאת במרכזי המבקרים ובסניפי ה-DOC תמורת סכום של עד 10 דולרים, כאשר אם סכום ההזמנה השתנה לטובתכם ונשאר פער כספי, הוא ינוכה לטובת "דמי השינוי" ולא יוחזר אליכם.

חשוב לדעת! במקרה שתרצו לשנות הזמנה שנעשתה באינטרנט, תיאלצו לבטל את ההזמנה ולעשות אחת חדשה (ולשאת בדמי הביטול)

בנוסף לכך, שינוי הזמנה בטווח של פחות מ-24 שעות, דמי ביטול של 100% ייגבו מכם במידה ומקומכם לא נתפס.

 

איך לכך ובהתאם לזאת, מומלץ לתכנן את זמני ההגעה שלכם היטב כך שלא תיאלצו לבטל או לשנות ולשאת בדמי הביטול או השינוי.

עדיין אין תגובות. תהיו הראשונים שמגיבים.

השאירו תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. שדות חובה מסומנים ב *